Starter Beukema voelt zich weerloos na forse kritiek in Wolvega Live

1891

Wolvega Live

De wekelijkse liveshow vanaf de baan in Wolvega ziet er altijd gelikt uit en is bij presentator Hans Sinnige in zeer goede handen, maar je zit pas echt op het puntje van je stoel als Rick Wester aanschuift om zijn ongezouten mening te ventileren. Nadat Wester als trainer/pikeur in de eerste race op magistrale wijze had toegeslagen met Declic du Gade, meldde hij zich in de studio om naast scherpe analyses ook als VDRP man wat zaken aan te kaarten die in zijn ogen nu toch echt anders moeten. De inmiddels ruim vier maanden durende ergernis onder de deelnemers over het feit dat ze helemaal niks meer mogen doen om hun paarden een beetje te motiveren steekt nog steeds enorm.

“Het is toch vreselijk, we zijn weer terug op het punt dat er helemaal niks meer mag. Ernstige hinderpartijen worden niet opgemerkt, omdat ze alleen maar bezig zijn met het bedenken voor welke minimale vergrijpen ze ons een boete uit kunnen schrijven. We doen niets liever, maar ik hoor om mij heen dat veel van mijn collega’s overwegen om maar niet meer op die kar te stappen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.”

Niet alleen de deelnemers hebben er onder te lijden, maar ook de wedders. Het beste voorbeeld daarvan, in negatieve zin uiteraard, was de prestatie van Luciano Lobell, die door baanmanager Ralf Dekker in de liveshow werd aangeprezen als zijnde een ‘vaste’ winnaar. Het paard vertrok uiteindelijk aan een cote van 1,60, maar al heel snel werd duidelijk dat Jaap van Rijn hem niet voldoende bij de les kon krijgen om een bedreiging te kunnen vormen voor zijn grote Duitse tegenhanger Walkoffame Diamant. Dat het paard alsnog tweede werd in een kilometertijd van 13,7 geeft aan dat hij overloopt van klasse, maar dit was geen eerlijke strijd. Er lijkt namelijk heel weinig voor nodig om hem een halve seconde harder te laten lopen, maar niemand mag het Van Rijn, bij deze exorbitant hoge boetes en de grote mate van onduidelijkheid, kwalijk nemen dat hij geen risico’s nam. Van Rijn gaf in een later interview nog wel aan dat zijn paard ook een beetje op één lijn liep, maar dat neemt niet weg dat het rijden onder zulke strenge regels er vanaf de zijlijn gewoon heel raar uitziet. Je wilt er al helemaal niet over nadenken hoe de Franse wedders hier naar kijken. Een ander nadelig neveneffect voor de Friese baan is dat we momenteel heel veel van ‘hun’ paarden zien schitteren op de Zweedse banen. De leegloop zal geen direct gevolg zijn van de onduidelijke regels, maar het kan wel een extra motivatie zijn geweest. Ook in Zweden zijn de regels streng, maar de deelnemers en de wedders weten in ieder geval waar ze aan toe zijn.

Er is overduidelijk nog steeds een hoop ergernis vanuit de deelnemers, maar de VDRP zit er bovenop, aldus Wester! Binnenkort zal (hopelijk) het gesprek weer worden aangegaan met de beleidsbepalers van het bondsbureau, want er moet, niet in de laatste plaats in het belang van de sport, een echte oplossing worden gevonden.

Niet veel later kreeg starter Hans Beukema in de uitzending van Wolvega Live een persoonlijke aanval te verduren. Wester hield een pleidooi waarin hij stelde dat we het toch echt samen moeten doen als we de sport op een goede manier naar buiten willen verkopen en wijst Beukema met stevige woorden aan als een saboteur van dit gedachtengoed.

“Bij start over 20 seconden geeft hij gas, maar als we vlak voor de vleugel zijn, dan rijdt hij niet weg. Hij doet maar waar hij zelf zin heeft. Als er volgende week iemand anders in die auto gaat zitten, dan is er nog steeds publiek, maar als hij alleen in die auto rondjes gaat rijden, dan komt er niemand kijken. Dat zou hij zich wel moeten realiseren. Het is de grote Beukema-show waar niemand mee geholpen is en al helemaal de sport niet.” 

Een dergelijke aanval vraagt natuurlijk om een reactie, maar tot op heden is Hans Beukema nog niet gehoord. Reden voor TROTR om hem te vragen zijn kant van het verhaal te doen. Waar Beukema meestal de indruk wekt goed met kritiek om te kunnen gaan, ging dit ook hem iets te ver. Wat volgde was een zeer emotionele reactie.

“Wat er gisteren gebeurde heeft mij enorm geraakt en dat gevoel is nog niet weg. Je voelt je enorm machteloos als je zo’n berg kritiek over je heen krijgt zonder jezelf te kunnen verdedigen. Het zit zelfs zo diep dat ik mezelf de vraag heb gesteld of ik hier nog wel mee door wil gaan. Het stapelt zich een beetje op. Neem een eerder voorval. Het is niet meer toegestaan om paarden tussen de koersen door achter de startauto te laten. Toen ik een dergelijk verzoek dus reglementair afwees, werd ik publiekelijk door een schreeuwende trainer compleet afgebrand. Toch is dat nog altijd minder pijnlijk dan op zo’n manier vanuit de studio te worden beschuldigd. Maar ook inhoudelijk snijdt de kritiek geen hout. Er is al maanden geen geluid aan de overkant van de baan, dus ik moet altijd maar een beetje inschatten wanneer het ‘start vrij’ signaal heeft geklonken. Dit maakt de startprocedure enorm lastig en daarom heb ik dit ook al meerdere keren aangekaart bij het management van de drafbaan. Helaas is dat tot nu toe tevergeefs geweest. Wanneer er dan bijvoorbeeld een paard niet wil draaien, dan neem ik de startprocedure mondeling over. Ik hoor vervolgens niet dat de tijdenband weer loopt en zo leek het er gisteren op alsof ik bewust bij het ’20 seconden signaal’ wegreed en kon ik weer door het putje getrokken worden in de live-uitzending, waar dat signaal blijkbaar wel te horen is. Ik ben iemand die heel goed weet wanneer ik het fout heb gedaan en ben dan ook de eerste om dat gewoon toe te geven en er aan de benadeelde deelnemer mijn excuses voor aan te bieden. Als starter kun je het onmogelijk altijd voor iedereen goed doen, maar ik kan wel de garantie geven dat ik mijn werk naar eer en geweten uitvoer, zonder persoonlijk te worden bij het nemen van beslissingen of het uitdelen van boetes. Vorige keer waren ze bijna allemaal te laat en deelde ik flink wat boetes uit. Iedereen kon daar mee leven, behalve Rick Wester. Toch blijf ik het niet chique vinden om je onvrede op zo’n manier te uiten.”

Was het dan alleen één grote klaagzang? Integendeel! De drafbaan mocht deze dag veel nieuwe bezoekers verwelkomen en timmert op dat vlak de laatste tijd gelukkig weer wat aan de weg. De zaterdagen zijn een geweldige uitkomst aldus baanmanager Dekker, die per heden elke maand één topdag aankondigde waarin nieuw publiek verrast zal worden met de nodige activiteiten. Tevens zal influencer Milan van Dongen namens ESPN een reportage komen maken op Peerdepieten-dag. Deze dag leent zich natuurlijk bij uitstek om het beste van onze sport te kunnen tonen aan het grote publiek.